គេចាប់​ផ្ដើម​លុប​ប្រពៃ​ណី​ខ្មែរ​ហើយ

គេទាំងអស់គ្នានាំគ្នាថាជួយថែរក្សាប្រពៃណីខ្មែរ ជួយថែរក្សាប្រពៃណីខ្មែរ តែបែជាលុប្រពៃណីទំនៀមទំលាប់ខ្មែរទៅវិញ ។

ខ្ញុំបានទៅចូលរួមពិធីមង្គលការរបស់មិត្តភក្តិជិតស្និទម្នាក់ បានចាប់អារម្មណ៍ឃើញថាពិធីមង្គលការ ឥឡូវអត់មានពិធីលាងជើងទៀតទេ មានន័យថាគេបំបាត់ហើយ ។ ព្រោះនៅពេលបច្ចុប្បន្នវាមិនសមស្រប ទៅនឹងសង្គម ។ ចឹងគេមិននាំគ្នាលុបពិធីការដែរទៅ ព្រោះម្នាក់ការអស់លុយច្រើនណាស់ដែរ ។ ហើយប្រកាសឱ្យគែមិនចាំបាច់ការមួយប្រទេសតែម្ដងទៅពិតជាល្អខ្លាំងណាស់ ។

About សម្ផស្ស

me
អត្ថបទនេះត្រូវបាន​ផ្សាយក្នុង ពីនេះពីនោះ។ ប៊ុកម៉ាក តំណភ្ជាប់​អចិន្ត្រៃ​យ៍​

17 Responses to គេចាប់​ផ្ដើម​លុប​ប្រពៃ​ណី​ខ្មែរ​ហើយ

  1. somada ថា:

    ពិតជារឿងមួយគួរឲ្យសោកស្តាយខ្លាំងណាស់ដែលគេលុបបំបាត់ចោលបែបនេះ បើតាមដឹងគេថាកាលដែលគេមិនឲ្យស្រ្តីទៅលាងជើងបុរសនោះ ព្រោះគេឲ្យតម្លៃស្រ្តី សូម្បីតែចេញទៅទទួលផ្កាស្លានៅខាងរោងក៏មិនឲ្យមានទៀតដែរ ។ បន្តិចទៀតដូចសម្ផស្សនិយាយអញ្ចឹងមិនបាច់ការមិនបាច់អីទេនាំតែអស់លុយច្រើន ។ ត្រូវរ៉ូវគ្នាហើយផ្សមដំណេកតែហ្មងទៅ គ្មានខ្មោចណាមកកាច់បានទេ ព្រោះគេឲ្យតម្លៃស្រ្តីពេញទីហើយនោះ ។ សូមទោសបើនិយាយទៅមានជ្រុលជ្រួសព្រោះទប់អារម្មណ៍មិនបាន ។

    • មែន​ហើយ​!!​ឥ​ឡូវ​ស្រ្តី​មាន​តម្លៃ​ស្មើ​បុរស​ដែរ​ឯក​សកម្ម​ភាព​សេដ្ឋ​កិច​ក៍​ប្រ​ហាក់​ប្រហែល​គ្នា​ដែរ​ដូច​នេះ​សិទ្ធ​ក្នុង​ការ​រើស​គូរ​ស្រ​ករ​ក៍​ដូច​គ្នា​ដែរ​ដូច​នេះ​មា​បា​លេង​កាច់​ហើយ ។

  2. Sophak ថា:

    ខ្ញុំក៏មានភាពសោកស្តាយដែរ ដែលគេលុបបំបាត់វា។ ការលាងជើងបុរសគឺជារឿងមួយដែលសមស្របទៅនឹងសង្គមដែលត្រូវតែលើកតំលៃនារី តែចំពោះការមកទទូលកូនកំលោះនៅមុខរោងការវាជារឿងមួយសមស្របណាស់ដែលនារីខ្មែរគឺជាអ្នកដែលមានភាពរាក់ទាក់ត្រូវតែមកទទួលភ្ញៀវ។

  3. វា​រឹត​តែ​សោក​ស្តាយ​ដោយ​គេ​និយាយ​ថា «ពិធី​លាង​ជើង» និង «ពិធី​ទទួល​ខាន់ស្លា» ត្រូវ​តែ​បំបាត់​ចោល ដោយ​វា​មិន​មែន​ជា​ប្រពៃណី​ខ្មែរ ដោយ​មិនមាន​ចារ​លើ​ជញ្ជាំង​ប្រាសាទ​ទេ តែ​បែរ​ជា​គាំទ្រ​រាល់​ពិធី «កាត់​នំ», «កាត់​ផ្លែឈើ», «បញ្ចុកផ្លែឈើ​/នំដោយមាត់កណ្តាលហ្វូង​មនុស្ស» និង «ពិធីលាង​សោយភោជ» ជា​ដើម ។ មិន​ដឹង​ពិធី​ប៉ុន្មាន​ខាង​ក្រោម​មាន​ចារ/ឆ្លាក់​លើ​ជញ្ជាំងអង្គរ​ដែរ​ឬអត់?

    • តាម​លោក​អាចារ្យ​ នៅ​ស្រុក​ខ្ញុំ​និយាយ​ពិធី​លាង​ជើង​គឺ​កើត​តាំង​ពី​ជំនាន់​ព្រះ​ថោង​នាង​នាគ ឬ សោមា និង កៅឌិន ។ ដោយ​សា​ព្រះ​ថោង​មាន​ឬទ្ធិ​ខ្លាំង​ពូ​កែ​ពេល​ឡើង​លើ​ផ្ទះ​ជាន់​កាំ​ជណ្ដើរ ទៅ​បាក់​ដូច​នេះ​គេ​ត្រូវ​លាង​ជើង​សម្រាល​ជើង​របស់​ព្រះ​ថោង​កុំ​ឱ្យ​ខ្លាំង ។ ហើយ​ពិ​ធី​នេះ​គួ​រ​ជាមួយ​ធ្វើ​ធ្មេញ​របស់​កូន​ក្រមុំ​ដោយ​សា​កូន​ក្រមុំ​ជាពូជ​នាគ​ដូច​នេះ​ត្រូវ​ធ្វើ​ធ្មេញ​ ។ (មិន​ដឹង​ថា​ពិត​ឬ​មិន​ពិត​ទេ)

  4. somada ថា:

    មែនហើយគេគាំទ្រពិធីកាត់នំ ជាពិសេសគាំទ្រណាស់​ឲ្យអោបថើបគ្នា កណ្តាលហ្វូង​មនុស្ស តើនេះ​ឬ ប្រពៃណីខ្មែរ​ ? ការចេញទទួលផ្កាស្លាពីកូនកំឡោះ ប្រៀបដូចជាបង្ហាញ ពីចរិករួសរាយ​រាក់ទាក់របស់ស្រ្តី​ខ្មែរ ដែលម្ចាស់ផ្ទះ​ត្រូវ​តែមកទទួល​ភ្ញៀវ តែបែរជាខុសប្រពៃណី ។ ខ្ញុំក៏ដូចជាក្មេងស្រែដែរ ពិតជា​ចង់ដឹង​ខ្លាំងណាស់​តើចម្លាក់នៅអង្គរមានរៀបរាប់ពីពិធីរៀបការដែរឬទេ ? បើមានបងប្អូន​ណាដឹងជួយប្រាប់ផង ដោយ​សេចក្តីរាប់អានដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់​ ។

  5. ដួងចាន់ ថា:

    ធ្វើម៉េចទេបើស្រុកយើងសំបូរ គតិបណ្ឌិត ច្រើនយ៉ាងនេះ.
    បើយើងហ៊ានជំទាស់គេថាយើង អ្នកអភិរក្សនិយមទៀត.

  6. Crazynas ថា:

    មិនដឹងជាសំបូរគតិបណ្ឌិត ឬគតិទណ្ឌិត! ខ្ញុំមិនមែនអ្នកអភិរក្សទេ។ តែខ្ញុំមិនគាំទ្រចំណុចពីរដែល​គេលប់ចោលនោះទេ។
    ចំណុចទីមួយ គឺ ពិធីលាងជើង។ គេនាំគ្នាអះអាងថា ពិធីលាងជើង គឺបង្ហាញថា ជាការឲតម្លៃស្រ្តីទាប​ជាងបុរស ហើយក៏នាំគ្នាលប់បំបាត់ចោល។ ឧបមាថា បើខ្ញុំថា ទេត្រូវតែរក្សាទុក គេថាខ្ញុំអភិរក្សទាំង​ងងឹត​ងងុល។ អីចឹងត្រូវលប់ចោល។ ខ្ញុំថា អីចឹងខូចប្រពៃណីទំនៀមទំលាប់ហើយ។ គេថា ទុកធ្វើ អីអត់ល្អផង។ ខ្ញុំសួរ អីចឹងលប់ចោលល្អឬ? មានន័យយ៉ាងម៉េច? ប្រពន្ធលាងជើងប្ដី នោះសំដៅថា ប្ដីមានតម្លៃខ្ពស់ជាងប្រពន្ធ ហើយប្រពន្ធត្រូវបំរើប្ដីឬ? គេថា អីចឹងហើយ។ ខ្ញុំបន្តថា លប់ត្រង់ណឹងចោល មិនមែនន័យថា មិនចាំបាច់មានអាណាគោរពមីណា មីណាគោរពអាណាទេឬ។ បើបំណាច់នឹងធ្វើឲខូចធាតុដើមទៅហើយ ហេតុអ្វីមិនរក្សាចំណុចនេះទុកទៅ ហើយបន្ថែមឲប្ដីលាងជើងប្រពន្ធវិញទៅ ណឹងបានស្មើគ្នា គោរពគ្នាទៅវិញទៅមក សម្រាប់ខ្ញុំបើលប់ចោលមានន័យថា គ្មានអាណាគោរពមីណា គ្មានមីណាគោរពអាណាហើយ ព្រោះអត់ឃើញពីការគោរពគ្នាទៅវិញទៅមកផង ឃើញថា អាអត់មាន។
    ចំណុចទីពីរ គឺ ពិធីទទួលខាន់ស្លា។ តើវាអន់អីទៅ គ្រាន់តែតំណាងថា ម្ចាស់ផ្ទះចេញមកទទួលភ្ញៀវដល់មុខផ្ទះនោះ។ ឬចង់ឲថា អាណាម៉ោក៏ម៉ោទៅ អញមិនរាប់អានឯងទេ។​ ហើយបើថា វាមិនស្មើ នោះហេតុអ្វីមិនបន្ថែមឲស្មើទៅ? ហេតុអ្វីចាំលុបចោល? ឧទាហរណ៍៖ ខ្ញុំគោរពអ្នក មិនស្មើគ្នាទេ អីចឹងដើម្បីឲស្មើគ្នាមានជម្រើសពីរ ទីមួយ ខ្ញុំមិនបាច់គោរពអ្នក អ្នកមិនបាច់គោរពខ្ញុំ។ ទីពីរ ខ្ញុំគោរពអ្នក អ្នកគោរពខ្ញុំ ដូចគ្នា។ តើជម្រើសណាមួយល្អ? បើជម្រើសទីមួយល្អ តើពាក្យថា “មនុស្សត្រូវគោរពគ្នាទៅវិញទៅមក” មានន័យយ៉ាងម៉េចវិញ?

  7. បើតាមខ្ញុំបានដឹងខ្លះៗ ពិធីលាងជើង ចង់សំដៅថា កាលពីបរាណមក កូនប្រុសដែលមុនឡើងលើផ្ទះមកក្រាបផ្ទឹមជាមួយ​ កូនស្រីនោះ គឺគេសង់រោងអោយនៅខាងក្រោមឯវាល ដូច្នេះហើយ គេតំរូវអោយលាងជើងដើម្បីអោយស្អាត​ជ្រះអស់នូវមន្ទិលហ្មងសៅផងទាំងឡាយ។ឯការដែលអោយជាន់លើថ្មពេលលាងជើងនោះ ចាស់បុរាណចង់អោយកូនប្រុស​​ ​តាំងចិត្តអោយធ្ងន់ដូចថ្ម ដែលជាន់នោះអញ្ចឹង។ កូនស្រីក៏ដុច្នេះដែរ ចាស់បុរាណចង់អោយនាងគោរពប្រនិបត្តិស្វាមីស្មើនឹងឪពុក អោយភរិយាមានចិត្តត្រជាក់ដូចជាទឹកដែលលាងជើងស្វាមីដើម្បីរក្សាសុភមង្គលក្នុងគ្រួសារ ដូចនេះការលាងជើងអោយស្វាមីមិនមានន័យថាភរិយាមានឋានៈស្មើខ្ញុំកំដរនោះឡើយ។ មិនដឹងថាត្រឹមត្រូវបានប៉ុន្មានភាគរយទេ ព្រោះខ្ញុំថាតាមលោកអាចារ្យដែលរៀបចំមង្គលការខ្ញុំដែរទេ។ 🙂

    • ពិត​ជា​ត្រឹម​ត្រូវ​ខ្លាំង​ណាស់! ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​មាន​ការ​បញ្ចូល​គ្នា​នៅ​ប្រពៃ​ណី ៣ គឺ
      ១. របប​មាតា​ធិបតេយ្យ ដែល​ជារបស់​ខ្មែរ​តាំង​កកើត​ទឹក​ដី ។
      ២. ចំហាយ​ប្រ​ពៃ​ណី​ទំនាម​ទំ​លាប់​ពី​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ។
      ៣. ចំហាយ​ប្រពៃណី​ទំនាម​ទំ​លាប់​ពី​ប្រទេស​ចិន(ដោយ​សា​មាន​ខ្មែរ​កាត់​ចិន​ច្រើន​ដែរ​នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ) ។
      មាន​បី​នេះ​ហើយ​ដែល​ពេល​ខ្លះ​ស្ត្រី​មាន​បញ្ហា​រក​នូវ​ការ​គៀប​សង្កត់ ។ តែ​ក៍​មាន​ស្ត្រី​ខ្លះ​មាន​អំណាច​ជាង​គេ​នៅ​ក្នុង​គ្រួ​សារ​ដែរ ។ បើ​គិត​ទៅ​មាន​ស្រ្តី​ច្រើន​ភាគរយ​ណាស់​ដែល​បាន​កាន់​ដំណែង​សំខាន់​នៅ​ក្នុង​គ្រួ​សារ គឺ​រដ្ឋ​មន្ត្រី​ក្រ​សួង​ហេរញ្ញវត្ថុ គ្រួសារ ។ និង​មាន​ពាក្យ​ស្លោក​ខ្មែរ​ជា​ច្រើន​ដែល​ទទួល​ស្គាល់​ពី​តម្លៃ​ស្ត្រី ដូច​ជា ៖
      – ទ្រព្យ​គង់​ត្បិត​ស្រ្តី​ចេះ​សន្សំទុក ផ្ទះ​ធំស្រណុក​ថត្បិត​ស្ត្រីចេះ​រៀប​ចំ ។
      – សំណាព្យ​យោង​ដី​ ស្ត្រី​យោង​បុរស ។
      – ប្តី​ស័ក្កបី ប្រពន្ធ​ស័ក្ត​បួន កូន​ស័ក្ដ​ប្រាំ ។
      – បើ​ចង់​រៀប​ការ​ខាង​ប្រុស​ត្រូវ​ទៅ​បម្រើ​ខាង​ស្រី​ជា​ច្រើន​ឆ្នាំ​ទើប​ឪពុក​ម្តាយ​ខាង​ស្រ្តី​ព្រម​លើក​ឱ្យ ។
      ដូច​នេះ​មិន​មែន​ទើប​តែ​បច្ចុប្បន្ន​ទេ​ដែល​ស្ត្រី​ត្រូវ​បាន​សង្គមខ្មែរ​​ឱ្យ​តម្លៃ​និង​ចាប់​អារម្មណ៍នោះ គឺ​តាំង​ពី​យូយា​ណាស់​មក​ហើយ ។​ គ្រាន់​តែ​ស្ត្រី ត្រូវ​ពង្រឹង​ខ្លួន​ឯង​ថែម​ទៀត​ដើម្បី​ឱ្យ​គេ​នៅ​តែ​ឱ្យ​តម្លៃ​ខ្លួន​ឯង ។ ដូច​ជា​ប្រធាន​បទ ឆ្នាំ​២០១២ (​អ្នក​ម្ដាយ​ដ៍​ល្អ​របស់​ខ្ញុំ) ។

    • ជីវីនៅចាំដំបូន្មានអាចារ្យ និងនាំមកបកស្រាយបានល្អ ខ្ញុំគាំទ្រ!

    • Ny Morl ថា:

      និយាយ​បានល្អ ខ្ញុំពេញចិត្ត

      • Ny Morl ថា:

        ខ្ញុំចង់ដឹងថា ពិធីបង្វិលពពិល និង ពិធី​សារកន្ទេល តើមានទំនាក់ទំនងអ្វីខ្លះ? តើអាចប្រាប់ខ្ញុំបានទេមិត្តៗទាំងអស់គ្នា?

  8. តាមយោបល់ខាងលើដែលថាមានការលប់បំបាត់ពិធីពីរក្នុងមង្គលការខ្មែរនោះមិនដឹងថាមានក្រិត្យឬប្រកាស​អ្វីជាផ្លូវការដែរទេក្នុងការលុបបំបាត់នេះដែរឬទេ ឬគ្រាន់តែឮតៗគ្នា ហើយនាំគ្នាបោលក្ឌូងតែម្ដងទៅ ។ សូមរក​មកចែកមើលផង ។
    បើមានការប្រកាសលុបបំបាត់អ៊ីចឹងមែន នៅមានកម្មវិធីជាច្រើនទៀតដែលត្រូលុបដែរព្រោះធ្វើទៅ​អត់បានការអីទេ ។ ក្នុងនោះពិធីរាំដាវ​ (ខ្ញុំមិនដឹងគេហៅថាម៉េចទេ)។ ដាវជាអាវុធ បង្ហាញពីអំពើហឹង្សា ការកាប់សម្លាប់ ចឹងលុបដែរទៅ ។ ហើយការតែមួយម៉ោងចប់ ឬមិនបាច់ការដូចដែលម្ចាស់ប្លក់លើក​ឡើងខាងលើ ។
    ជាយោបល់ខ្ញុំ ពិធីដែលទើបហូរចូលថ្មីៗ ដែលកើតពីឥទ្ធិពលថ្មីពីបច្ឆិមប្រទេសវិញទេដែលត្រូវលុប៖ ការបង្ខំឲ្យកូនកំលោះ​ក្រមុំថើប​កកេរ​គ្នាក្នុងចំណោមហ្វូងជន …។ ខ្ញុំអាណិតប្អូនស្រីក្នុងពិធីកាត់​នំស្អីគេ​នោះ ។ ពិធីករបង្គាប់​អ្នកទាំង​ពីរថើបគ្នា ។ ប្អូនស្រីមិនធ្វើតាម ពិធីករឆ្កួតៗ ស្រែកក្ដែងៗពីលើវេទិការ​ឲ្យ​ថើប ។ ខ្ញុំស្ទើរស្ទុះទៅប្រាប់ឲ្យបញ្ឈប់កម្មវិធីភ្លាម ។ នេះជាតួយ៉ាងមួយដែលបង្ហាញថា ស្រ្ដីខ្មែរ​មិន​ទាន់​អាស​ថើបគ្នា​បែបនេះទេ ។ សេចក្ដីស្រឡាញ់មិនមែនស្ដែងតាមការថើបកកេរគ្នាកណ្ដាលហ្វូង!!!!
    អរគុណសម្ជសដែលដាក់អត្ថបទនេះគ្រាន់ចែកគ្នាគិត ។

ឆ្លើយ​តប

Fill in your details below or click an icon to log in:

ឡូហ្កូ WordPress.com

អ្នក​កំពុង​បញ្ចេញ​មតិ​ដោយ​ប្រើ​គណនី WordPress.com របស់​អ្នក​។ Log Out /  ផ្លាស់ប្តូរ )

រូប Twitter

អ្នក​កំពុង​បញ្ចេញ​មតិ​ដោយ​ប្រើ​គណនី Twitter របស់​អ្នក​។ Log Out /  ផ្លាស់ប្តូរ )

រូបថត Facebook

អ្នក​កំពុង​បញ្ចេញ​មតិ​ដោយ​ប្រើ​គណនី Facebook របស់​អ្នក​។ Log Out /  ផ្លាស់ប្តូរ )

កំពុង​ភ្ជាប់​ទៅ​កាន់ %s